Wednesday, February 25, 2009

~Mak Tanya...

Ahad baru2 ni aku dapat jumpa mak..Dapat la lepaskan rindu walaupun jumpa sat ja. Last jumpa mak ayah, chinese new year aritu. Dah sebulan la aku xbalik kampung kiranya..Mesti ayah tengah sibuk ngan sawah padi dia. Masa aku balik aritu padi ayah baru lepas di tuai oleh mesin padi. Kalau musim amik padi ni syok...aku suka..tambah la petang2..jadi bz kat tepi2 jalan tu. Orang dok tengok mesin amik padi. Tambah pulak budak2 dok tangkap ikan. Memang banyak ikan musim amik padi ni.. Dok kampung camni la...Tapi sekarang aku dok Ipoh pun kampung jugak. Tapi memang berbeza ngan suasana kampung aku. Mungkin sebab kampung ni dekat ngan Bandar kot..Kalau kampung aku tu memang agak pedalaman sket..


Tiap2 musim amik padi ayah mesti belanja kami makan besaq. Memang dari dulu sampai la sekarang...Tapi rasanya musim kali ni last kot ayah mengusahakan sawah padinya. Sebab tanah sawah tu nak di buat stesen keretapi. Lagi pun memang elok la memandangkan usia ayah pun dah 63 tahun. Tapi alhamdulillah dengan usia sekarang ayah sihat walafiat. Ayah lebih rasa sihat bila buat keja, bila kuar peluh. Kalau dok saja tu rasa cam nak demam ja kata ayah. Tapi ayah ada usahakan tanaman sayur-sayuran kat belakang umah. xdok saja la kiranya..


Nak sambung balik la cerita jumpa mak tadi. Sebenarnya mak on da way balik dari Cameron Highland. P rombongan Cik Kiah..ikut cousin aku punya trip. Kiranya 1 bas la ni..Aku jumpa mak kat Jalan Kuala Kangsar, kat kedai barangan pasu2, bunga2. Ramai yang ikut, maknjang, paknjang, makndak, pakndak semua ada la.. Nak ajak p rumah pun 40 orang tu...rombongan Cik Kiah sungguh la..Kedai pasu2 seramik tu memang selalu menjadi tumpuan kalau datang Ipoh sebab memang xbanyak pun tempat menarik kat sini. Buah tangan dari mak buah strawberi, sayur ngan buah limau besar.


Bila jumpa mak tu banyak la cerita....Apa yang mak tanya??

Mak tanya..

~ Hang bila la nak dapat posting ni.. Dah nak masuk bulan 3 ni...isshh..lama sungguh hang tggu noh....Mak selalu doa bagi permudahkan keja anak2 mak...

* Tu la mak...dengar kata pertengahan bulan 3 ni....insyaalah ada la tu...

~Bila hgpa nak balik kampung ni?

*Soklan tu la yang aku xsuka dengar....kalau aku call pun mesti tu yang 1st ayah tanya...Yela...dah kawen xingat kat kami dah la.....huhuhuhu...Ayah suka melawak camtu...Tapi aku ni terasa la...bukan xnak balik ayah...cek keja....Lagipun aku ngajar tusyen weekend...so, memang susah aku nak lari balik...kena tunggu betoi2 cuti pelepasan am hihihihi...

*Hubby jawab, tengok la mak ingat nak balik jugak dalam masa terdekat ni...tunggu surat posting jap...kot2 la dapat dekat Penang...Balik sana terus la...Aku x kisah dapat mana sebenarnya. Perak, Penang atau Kedah. Kalau dapat Ipoh pun ok...tapi kalau dapat Penang lagi la ok....dekat ngan family..Leh balik makan nasi umah mak selalu...ekekekeke...

~Hgpa keja ka x arini?

* Abang xkeja...cuti...cek keja half day arini....balik awai la... Tapi malam ni ngajar tusyen..

~Balik keja kat Penang la....Mak pujuk Hubby suh apply keja kat Penang..Katanya dok la dekat2 ngan mak...mak syok kalau hgpa dok dekat2. Memang mak...kami pun syok dok sana...Camtu la mak kita kan...Betapa sayangnya kat anak menantu. Kalau boleh hari2 nak jumpa mak.

~Hari ni masak pa?

*Heeeehehehe...arini breakfast beli nasi lemak ja....Malam satg baru nak masak...

Pastu mak dok cerita pasai Cameron Highland la...Sejuk....P melawat ladang teh la....bla...bla...

Sembang anak beranak macamtu la...dengan loghat utara pulak tu...hihihi..Hubby memang dah paham. Aku kat rumah pun hentam cakap utara. Kak Ipaq aku pun cakap utara ngan aku. Semua orang cakap utara ngan aku..

potpetpotpetpotpet.... bas dah nak jalan...La mak....xnak beli pasu ka mak...bunga ka...asyik dok besembang ja....nak buat apa ah...di rumah pun berkenjah dah...satu apa pun mak xbeli...Memang semata2 besembang ngan anak menantu ja...Memang mak ajak cousin benti situ semata2 nak jumpa aku...Tima kasih mak....sayang mak....ummmphhhhhhhhhhhhh!
kita jumpa di kampung nanti.....

10 comments:

  1. kamu ni ada master jer?

    x posting-posting juga!

    hahahaha....

    ramai yang mentertawakan...

    akhirnya aku MALU dan menutup muka...

    ReplyDelete
  2. hahaha. rilek je. master tu kan buat main2 je. dorang kan mmg suka main2 ngan kita. layankan aje.

    *bau sinis tu.

    ReplyDelete
  3. to al-hussaini
    insyaalah lepas ni segalanya terjawab..
    segala pengorbanan dan penat lelah kita
    akan berhasil

    to xeaa
    ermmmm....dah lama kita layannnnnnnnnnnn....hihi

    ReplyDelete
  4. hehe...syiok la bc entry ni..
    betapa hebatnye mak syg kita noo...

    ReplyDelete
  5. Anonymous27/2/09

    asal mane eks?
    sbb mine sblh perak juge:)

    ReplyDelete
  6. to ainur:
    yer, betul tu ainur..
    tiada tandingannya kasih sayang seorang ibu pada seorang anak

    to kristy:
    kite asal penang,but now stay kat ipoh ikut hubby. perak katna?

    ReplyDelete
  7. benarkah?

    dengar cerita bulan 4 baru start kerja?

    ReplyDelete
  8. aku pun dpt msg dr kengkawan 15/03 surat diedarkan.taklimat PICC 23/03.Start keja awal bulan 4 la jwbnya..
    gilo lah!

    dh check status inteview ka?

    ReplyDelete
  9. Anonymous27/2/09

    wah2, nie semua geng2 master bercerita ke? saya takder master. camner ek? yus! hang rajin berblog ek skrang! sampai syida pun can track me down at my blog. uwarghh.

    ReplyDelete
  10. eleh...awak tu lg la dasattttt...:)
    master in engineering...

    sy link awak kat blog sy..xpelah jom reramai menternak blog :D

    ReplyDelete