Monday, February 16, 2009

~Tragedi 14 Februari~



Aku bangun pagi cam besa dikejutkan oleh alarm hp yang amat bingit sekali bunyinya menyakitkan telingaku..dengan keadaan yang amat mengantuk sekali aku gagahkan diri bangun sebab semalam aku dah planing nak masak tuk lunch ngan breakfast sekali.


Semalam aku dah beli barang2 tuk masak. Kononnya nak masak tomyam ngan cucur udang. Sejak kawen aku belum pernah buat cucur udang lagi. Cucur kegemaran suamiku..hihi..So, kalau tak jadi jangan salahkan akulah...sebab ni 1st time...boleh diperbaiki lagi kan...Dulu2 makan cucur udang mak buat ja....hihihih...tapi tadi pagi2 aku call mak tanya nak bancuh cucur udang ngan air panas ka sejuk. Mak pun peturunkan resepi cucur udang turun temurun..


Kalau tomyam pulak aku dah besa buat...buat dalam kuantiti yang sikit memang la senang..perencah siap dah ada...cuma tambah serai,lengkuas, bawang, cili padi ja nak bagi sodap..Tapi kalau aku masak selalu memang licin la...xtau la sebab sedap ka...lapor ka...hehehe..


Ni bahan2 untuk tomyam..simple ja..Tomyam putih menjadi pilihan..Saja tukar selera..asyik tomyam merah ja....

Ni tomyam yang siap dimasak...tinggai banyak ni ja...terlambat amik gambar sebab tragedi 14 Februari berlaku tadi.. huhu


Mak kata tadi...kalau nak lembut bancuh ngan air panas xyah campur ngan air sejuk..Kalau nak besa2 campur air sejuk sket. Aku nak lembut. So, aku bancuh ngan air panas semua. Harap2 nampak la rupa cucur udang.


Aku amik gambar ni semua pun sembunyi2..kalau hubby nampak ...kena gelak la satg...semua gambar nak amik. Semua nak masuk dalam blog katanya..hihihi...Sejak dua menjak ni pegi mana semuanya nak bergambar..


Cucur udang yang tengah digoreng




Ni cucur udang yang dah siap....Nampak rupa cucur udang kan...kira jadi la ni...Tapi pencicah dia sos..kuah kacang tak belajar lagi heheheh...



Lepas siap masak semua aku pun mulalah proses membasuh mangkuk pinggan. Tengah basuh tiba2 rasa seram sejuk ja...terus sakit kepala..Nak jadi macam semalam ka?Coz semalam pun rasa camni gak mula2. Terus aku p kat hall cakap kat hubby. Aku punya kaki tangan jadi sejuk. Kepala makin sakit. Xpenah aku rasa camni..napa ni....


Terus p klinik.Aku diberi masuk dulu sebab tengok dah teruk. Doktor lambatnya.....dok lengah2 lagi...Aku dah tak tahan ni...Buat la apa saja..Janji aku tak sakit kepala sangat.Kuku aku semua dah biru..


Doktor check suhu badan aku. Memang panas la..Doktor cuma kata suhu badan panas, terus dia buat surat dan suruh aku p hospital. Aduhhh la....kalau xp hospital xleh ka?Mesti lambatnya...Xleh ka Doktor kasi ubat kat aku ja?Sakit apa aku ni??Sampai Doktor suruh p hospital.


Tak tahan rasa...sampai2 sana aku memang xleh jalan. Pening sangat2. Guna wheelchair aku di tolak ke bilik kecemasan. Nak termuntah pulak...Nasib baik hubby sempat bagi plastik. Aku cuma sempat rasa sebiji cucur udang ja tadi. Tu yang kuar..


Doktor terus beri aku suntikan kat b****t untuk hilangkan sakit. Seingat aku dah lama aku tak di suntik. Pastu diberi satu botol kat aku untuk urin test. Ingat ka dah abis. Pastu blood test pulak...Tutup mata rapat takut nak tengok darah... Bukan banyak pun dia amik darah..

Result keluar alhamdulillah Doktor kata tak dak sakit apa...Cuma panas badan ja tinggi....Aduh...ingat ka sakit apa tadi..Tak penah2 aku rasa camni..


Balik umah petang baru la merasa tomyam. Cucur udang buat lagi seround. Sebab pagi tadi tak puas makan...hehehehe...
Tarikh 14 Februari 2009 tak kan ku lupa...Sesetengah pasangan meraikan tarikh ni. Tapi aku dari dulu sampaila sekarang tak de maknanya tarikh ni...Sebab hari2 kami berkasih sayang...tak perlu tunggu valentine day..hihihih


3 comments:

  1. Anonymous17/2/09

    uihh..lazat btol tgk foods yg dia masak..
    kecur air liurku...
    huhu...
    tp pehtu jd saspen bile dia ckp masuk spital bagai tu...
    thank God tak pape..
    ingtkn preg ke ape td:D

    ReplyDelete
  2. lorr. ingatkan tragedi apa tadi. skali kena cucuk b****t daaa.

    baru je semalam buat tomyam putih. pakai perencah yg sama jugak. tapi, x pena pulak masak letak lengkuas. mak mentua kita, masak lemak pun letak lengkuas. utk ape ek? tambah sedap ye.

    btw, letak aa resipi cucuq tuh. nampak sedap!! slalu masak cekodok bilis je. huuu

    ReplyDelete
  3. to kristy:

    hai..ibu mengandung tringin susah ni..he3..

    masa kat spital kan, b4 result kuar memang ada nurse yg ckp preg kot..hihi..pastu tgk2 hampehh!!


    to ziha:

    he3..doc tu pilih cucuk kat b****t. katenya ubat tahan sakit..

    lor...sama plak taste kita wat tomyam putih.hihi..dulu msk ngan mak dia letak lengkuas sket.kyus pun letak ja la..selalu klu msk rendang, tomyam letak la lengkuas. nak bg sedap la kot..

    resepi cucoq udang:

    tepung gandum
    udang
    tauge
    kucai
    garam
    gula sket
    kunyit

    cara:bancuhkan tepung ngan air panas semua(kalau nak lembut).klu nk sedang2 + air sejuk sket.agak2 la..jgn lembik sgt.pastu masukkan udang,tauge,kucai,kunyit,garam,gula.kalau nak tambah telur pun boleh gak.tp kyus xletak pun.

    *selamat mencuba...

    ReplyDelete